תחילה כטרגדיה - אז כפארסה

מתי מתי נעשה משהו בקשר לזה???




אז כאמור, הפילוסוף הסלובני ז'יז'ק כתב ספר לפני כמה שנים (2009) ספר בשמו של הכותרת. הוא ניסה להסביר שם מדוע מה שמוצג לנו בכל מיני דרכים כטרגדיה, בכלל לא טרגדיה. וזאת לא כדי שנשמח לכשגילינו שזו לא טרגדיה, חמור רבות מכך, כדי שנגלה רק שיש טרגדיה גדולה, טראומטית, אנטגנוניסטית הרבה יותר שאותה בכלל לא יודעים, או יותר מדויק: לא יודעים שיודעים.


בדיוק ראיתי פרסומת של ויקי כנפו, מגינת זכויות החלשים מלפני זמן לא רב כ"כ (2003) לא מככבת אלא יותר מתגמשת בפרסומת לאחת מרשתות המזון הגדולות (מגה-בול), כמובן, נגד אחת אחרת (שופרסל אני חושב). עכשיו, תחשבו רגע על מה שרשמתי למעלה.


לפני כמה שנים היא הייתה סמל של מאבק עממי (שגם הוא מסומל, ע"י כמובן, מזרחייה, ואישה לא פחות!) נגד גזירות כלכליות, העלת מיסים בפרט וקושי קיומי ועוני בכלל. כמו כל תופעה מתוקשרת, סחפה אחריה ויקי כמו הוריקן (נמוך עוצמה יחסית אמנם) וכמוהו בדיוק דעכה והתפוגגה (יחד עם המאבק?) לאדי האתר.


אחרי כמה שנים, נראה שמצא מישהו לנכון להעלות את הסמל ההוא, כדי לסמל כעת. הרי עם 'אם כל העניים' יודעת איפה זול - הרי שנאמין לה! עכשיו מי מנצח פה? מי ניצח אז? זה לא פשוט. תמיד ניצח הקפיטל זה כן אבל. אז, שהשתיק את מאבקה בדרך זו (הטבות) או אחרת (סקנדל עירום). וכעת, שהיא מפרסמת משהו שממומן, כדי לנצל את האותנטיות המדומיינת שלה. לא יאמן! 
אך..... עבודת ההסמנה בפעולה. מה יותר מזה אפשר לבקש?


רוצים עוד דוגמא לפני החפירה?


כבר שנים יש קמפיין ישראלי ממשלתי ממומן כהלכה (למשטר בזבזני-נצלן-מושחת ונפוטסטי) נגד התביישות הכינרת כסמל למחסור במים של מדינת ישראל.
שימו לב איזה משפט טעון יצא לי - וזה העניין. הבה נעבור על סמליו: ממשל, התייבשות, כינרת, מחסור, מים, ישראל. כולם שימו לב כבר מבנים נרטיב. לא צריך עוד כלום.
אבל היה עוד משהו, היתה זו בחורה יפה וצעירה שפניה נסדקות כקירות בני מאות שנים.
ואז חילקו 'חסכמים' (ראו פוסט על האקולוגיה והקפיטליזם), ועוד הפצירו להתקלח פחות!! חוצפנים!
מי מפציר למי פה? אבל אני סוטה. מהנושא.


רק אוסיף עוד פרט אחד: לאחרונה, הופיעו פרסומות של חברת מזון, מהצד השני אמנם, לא מחסן מכירות רשתי, אלא מסעדת הזללה מהירה וטעימה! אגאדיר שמה.
לפי הפרסומת: ישראל מתייבשת, אבל באגאדיר נאמר לנו, יש עוד הרבה בירות!.
אז מי מתייבש פה באמת?




עכשיו אני לא רוצה לבזבז חצי שעה או יותר בלכתוב הסבר מפורט לשאלה הבנאלית שהיא ככ בנאלית, כמו מים לדג, שלא מבחינים בה: בהתחלה טרגדיה - ואז פארסה?
תזכרו את שתי הדוגמאות (זה יושב יופי!): כנפו, ומים. היה מתאים לי עכשיו כנפה ככה טוב, עם כוס מים צלולים.
במקום שלא מציג טרגדיות בזויות ומפוברקות כאידיאולוגיה בורגנית-קפילסטית מסריחה לכל אורכה. מסריחה ונצלנית. ולי שנמאס לו מקיטוריי על הקפיטל, שישאל עצמו מתי התעצבן לאחרונה, אבל באמת. ושיראה, או יבדוק, האם לא הייתה שם טרגדיה מפוברקת?
אבל בכל אופן - רק חשוב לראות איך תמיד, הקפיטליזם גמיש כמו מתעמלת עם גוף רוסי וגמישות סינית!
הוא מתאים-עצמו, מתעצב, מסתגל - לכל מצב! לויקי כנפו ולמחסור במים. אז, משהותאם, ביכולתו לפעול על לבבות אנשים דרך אידיאולוגיה של אנשים חזקים. כמו אקולוגיה או עוני למשל.


אני רק משאיר את הסרטון-אנימציה היפיפה הזה, של צוות מוכשר בהחלט, שב-10 דק' מסביר בציורים יפים מאוד את הבעיה של הטרדיה ויחסה לפארסה בעולם החצי-מערבי חצי-ערבי שלנו.


בבקשה:


Comments

Popular posts from this blog

גזור ושמור 2: הרהורים פילוסופיים על מה יהיה אחרי-הקורונה

מהגרי כל העולם: התאחדו! מגלובליזציה מזויפת לעולם הקומוניסטי האחד

Ten Corona Lessons (For Now, and a Better Future)